KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 15 NA LATA 2019 - 2024
1. Misja przedszkola
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Wizja Przedszkola
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 15 w Stalowej Woli zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, logopedii, języka angielskiego, psychopedagogiki i pedagogiki specjalnej. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Przestronne sale wyposażone są w nowoczesne meble, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera, tablice interaktywne oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do kreatywnej i swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji pedagogicznych, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, jak również umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Placówka prowadzi nauczanie i wychowanie w zakresie wspierania rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości, promowania zachowań przyjaznych zdrowiu, przyrodzie, budowania poczucia tożsamości regionalnej i narodowej i wspierania działań wychowawczych wobec rodziców w ścisłej współpracy ze środowiskiem lokalnym. W pracy wychowawczej i dydaktycznej preferowany jest otwarty styl, aktywne i problemowe metody, a sytuacje edukacyjne odpowiadają na potrzeby dzieci i wyzwalają ich potencjał twórczy. Nauczyciele wprowadzają przedszkolaki do koncepcji kodowania, dzieci uczą się programowania wykorzystując do tego ozoboty, tablice interaktywne oraz zestawy z programowalną myszką. Sale zajęć wyposażone są w meble dostosowane do wieku dzieci, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera, w sprzęt audiowizualny, tablice interaktywne. Sprzęt i pomoce dydaktyczne odpowiadają najnowszym wymogom pedagogiki oraz zasadom prozdrowotnym, stawianym przed nowoczesną placówką wychowania przedszkolnego.
Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie uzupełnia i podnosi swoje kwalifikacje oraz stopnie awansu zawodowego, tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci, a dyrektor skutecznie motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Sposób zarządzania skutecznie motywuje nauczycielki do wdrażania nowatorskich rozwiązań metodycznych i organizacyjnych uwzględniających najnowsze osiągnięcia myśli pedagogicznej, psychologii i nauk pokrewnych, czego wyrazem są autorskie programy wykraczające poza zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy programowej. Przedszkole prowadzi działania wspierające indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe wychowanków, a rozpoznanie potrzeb i możliwości dzieci służy planowaniu zajęć wspomagających i rozwijających ich umiejętności oraz stosowaniu odpowiednich metod pracy. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, wsparcie ze strony specjalistów i nauczycieli. Przedszkole prowadzi skuteczne działania antydyskryminacyjne, mające na celu przeciwdziałanie nietolerancji, co przekłada się na integrację całej społeczności przedszkola z osobami niepełnosprawnymi.
Nasze zasady są następujące:
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne, aktywizujące, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola, uczestniczą w podejmowanych działaniach, wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz rozwoju dzieci i jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, ekologicznych projektach edukacyjnych, uroczystościach patriotycznych, przedsięwzięciach organizowanych przez lokalne podmioty i instytucje. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”. Przedszkole w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, co wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Wizja Przedszkola
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 15 w Stalowej Woli zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, logopedii, języka angielskiego, psychopedagogiki i pedagogiki specjalnej. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Przestronne sale wyposażone są w nowoczesne meble, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera, tablice interaktywne oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do kreatywnej i swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji pedagogicznych, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, jak również umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Placówka prowadzi nauczanie i wychowanie w zakresie wspierania rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości, promowania zachowań przyjaznych zdrowiu, przyrodzie, budowania poczucia tożsamości regionalnej i narodowej i wspierania działań wychowawczych wobec rodziców w ścisłej współpracy ze środowiskiem lokalnym. W pracy wychowawczej i dydaktycznej preferowany jest otwarty styl, aktywne i problemowe metody, a sytuacje edukacyjne odpowiadają na potrzeby dzieci i wyzwalają ich potencjał twórczy. Nauczyciele wprowadzają przedszkolaki do koncepcji kodowania, dzieci uczą się programowania wykorzystując do tego ozoboty, tablice interaktywne oraz zestawy z programowalną myszką. Sale zajęć wyposażone są w meble dostosowane do wieku dzieci, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera, w sprzęt audiowizualny, tablice interaktywne. Sprzęt i pomoce dydaktyczne odpowiadają najnowszym wymogom pedagogiki oraz zasadom prozdrowotnym, stawianym przed nowoczesną placówką wychowania przedszkolnego.
Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie uzupełnia i podnosi swoje kwalifikacje oraz stopnie awansu zawodowego, tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci, a dyrektor skutecznie motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Sposób zarządzania skutecznie motywuje nauczycielki do wdrażania nowatorskich rozwiązań metodycznych i organizacyjnych uwzględniających najnowsze osiągnięcia myśli pedagogicznej, psychologii i nauk pokrewnych, czego wyrazem są autorskie programy wykraczające poza zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy programowej. Przedszkole prowadzi działania wspierające indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe wychowanków, a rozpoznanie potrzeb i możliwości dzieci służy planowaniu zajęć wspomagających i rozwijających ich umiejętności oraz stosowaniu odpowiednich metod pracy. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, wsparcie ze strony specjalistów i nauczycieli. Przedszkole prowadzi skuteczne działania antydyskryminacyjne, mające na celu przeciwdziałanie nietolerancji, co przekłada się na integrację całej społeczności przedszkola z osobami niepełnosprawnymi.
Nasze zasady są następujące:
- Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa
- Wspieramy całościowy rozwój dziecka
- Tworzymy środowisko sprzyjające zdrowiu w ujęciu holistycznym
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Inspirujemy do wielokierunkowej aktywności dziecka
- Pobudzamy kreatywne myślenie
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne, aktywizujące, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
- pedagogika planu daltońskiego,
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- metodę symultaniczno-sekwencyjną J. Cieszyńskiej
- metodę projektu,
- metodę odimienną I. Majchrzak,
- elementy metody M. Montessori,
- pedagogika zabawy
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batii Strauss,
- techniki twórczego myślenia.
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola, uczestniczą w podejmowanych działaniach, wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz rozwoju dzieci i jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, ekologicznych projektach edukacyjnych, uroczystościach patriotycznych, przedsięwzięciach organizowanych przez lokalne podmioty i instytucje. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”. Przedszkole w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, co wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Spotkania adaptacyjne
- Pożegnanie Lata i powitanie Jesieni
- Dzień Przedszkolaka
- Dzień Komisji Edukacji Narodowej
- Pasowanie na Przedszkolaka,
- Akcja „Sprzątanie świata”,
- Święto Niepodległości
- Święto Flagi,
- Mikołajki
- Jasełka,
- Bal karnawałowy,
- Spotkanie z Babcią i Dziadkiem,
- Dzień Ziemi,
- Piknik Rodzinny,
- Dzień Rodziny – Mamy i Taty,
- Dzień Dziecka,
- Uroczyste pożegnanie starszaków.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
-
jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
-
ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
-
potrafi współdziałać w zespole,
-
jest zainteresowany nauką i literaturą,
-
jest samodzielny,
-
wie co jest dobre, a co złe,
-
potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakty,
-
jest aktywny w podejmowaniu działań,
-
potrafi rozwiązywać konflikty,
-
lubi działania twórcze,
-
jest wrażliwy na potrzeby innych,
-
potrafi panować nad swoimi emocjami,
-
jest wrażliwy estetycznie,
-
akceptuje zdrowy styl życia,
-
potrafi rozwiązywać problemy i trudności,
-
ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
-
cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
-
czuje się Polakiem i Europejczykiem,
-
zna i ceni wartości moralne tj. dobro, piękno, prawda, miłość.