21
marzec
2021
Uczymy się czytać - zabawy w grupie "Zajączki"
Jednym z istotnych zadań przedszkola jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole. Wyrabianie gotowości do nauki czytania i pisania odgrywa w tym procesie niebagatelną rolę. Wiek przedszkolny to okres bardzo ważny w życiu każdego dziecka. Posiada ono ogromną chłonność umysłu, ciekawi je otaczająca rzeczywistość, odkrywanie nowych, nieznanych mu rzeczy. Pociąga je to, co nowe, zagadkowe, ciekawe. Warto wykorzystać ten fakt w procesie przyswajania umiejętności czytania. Należy zatem zadbać o to, aby dziecko podczas nauki czytania czuło się szczęśliwe, uwierzyło w siebie i we własne możliwości. Odczuło, że to, co robi, jest ważne. Odnoszenie sukcesu w zabawach z czytania globalnego to najlepsza motywacja do nauki czytania. Specyfika rozwoju i uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym polega m.in. na tym, że uczy się ono spontanicznie w różnych sytuacjach, często przypadkowo i mimowolnie. Jest to tzw. uczenie się okazjonalne. Niezaprzeczalnie zabawa jest podstawowym rodzajem działalności wieku przedszkolnego, więc i ona powinna towarzyszyć nauce czytania. Zabawa w czytanie powinna być wspieraniem rozwoju dzieci, a nie celem w sobie. Proces czytania należy traktować jako próbę adaptacji metod globalnych i analityczno-syntetycznych. Wczesne czytanie ma służyć wydłużeniu czasu nauki czytania i pozostawieniu dzieciom większej ilości czasu na doskonalenie samej techniki czytania, a także ma przyczynić się do postępów w czytaniu ze zrozumieniem.