Świąteczne kodowanie w grupie "Zajączki"
W grudniu w grupie „Zajączki“ odbyły się świąteczne warsztaty z kodowania pt. „Przybądź święty Mikołaju“. Dzieci pracowały w wiosce świętego Mikołaja, w której to czekały na nie różnorodne zadania z zakresu kodowania. Podczas warsztatów dzieci mogły przypomnieć sobie zasad pracy z Ozobotem (kalibracja, zasady rysowania kodów, kolory, budowa robota) oraz kody potrzebne do pracy z robotem. Dzieci uzupełniły makietę wioski świętego Mikołaja o brakujące kody. Następnie przedszkolaki zostały poproszone o stworzenie kodu, który zaprowadzi Mikołaja od startu do renifera, Mikołaj musi przejść przez wszystkie pola, na których są domy. Przypomnienie jak może poruszać się Mikołaj (do przodu, obróć się w prawo, obróć się w lewo; Mikołaj nie chodzi bokiem w prawo, w lewo). Zadanie to zostało wykonane przy pomocy maty do kodowania oraz krążków kierunkowych i matematycznych. W kolejnym zadaniu dzieci uzupełniały trasę dla robota barwą, a następnie kodami w taki sposób, żeby robot przejechał od startu na szalik renifera, a następnie na jego głowę; dodatkowo robot musi po wjechaniu na głowę renifera, stale się po niej poruszać. Dzieci zauważyły, że pomiędzy szalikiem a głową renifera nie ma bezpośredniego połączenia – poznaliśmy więc nowe kody z grupy kodów „szukaj linii...”. Przedszkolaki zostały też zaproszone do aktywności na macie do kodowania. „Z płaskiego w przestrzenne”. Zadanie polegało na przełożeniu ilustracji kubeczków w ich przestrzenne ustawienie. Należało zwrócić uwagę, jakie kolory kubeczków zostały użyte i w jakiej konfiguracji. W drugiej części zadania dzieci wykonały świąteczne dyktando graficzne na podstawie współrzędnych (koordynatów).
Celem warsztatów były:
- Rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów),
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- Słuchanie ze zrozumieniem,
- Kodowanie robota Ozobot zgodnie z podanymi warunkami.
Kompetencje kluczowe kształtowane podczas zajęć:
- Kompetencje cyfrowe,
- Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.