Będziemy uczniami - "Plastusie" przygotowują się do szkoły
W ciągu całego okresu pobytu w przedszkolu wzbogacamy doświadczenia wychowanków związane z nauką czytania i pisania oraz kształtowania pojęć matematycznych. Dzieci w ciągu kolejnych lat zdobywały wiedzę w tym zakresie. Stosujemy różne metody nauki czytania, aby wzbogacać doświadczenia dzieci w różnorodnej formie i wyjść naprzeciw ich indywidualnym potrzebom: odimienna metoda Ireny Majchrzak, metoda symultoniczno- sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej, metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz i analityczno-syntetyczna. Każda z tych metod wprowadzana była w formie zabawowej, dlatego dzieci przyjmowały naukę czytania i liczenia jako dobrą zabawę. W tym roku szkolnym, przygotowując się do roli ucznia, położyłyśmy duży nacisk na istotę czytania, czyli czytanie ze zrozumieniem. W tym celu wykonałyśmy pomoce dydaktyczne mobilizujące do dużej koncentracji, skupienia w celu rozwiązania zadania i osiągnięcia sukcesu, czyli odczytania wyrazów i z czasem zdań. Są to: rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe, uzupełnianie wyrazu brakującą literą lub sylabą, wyrazy dwu-trzysylabowe z podziałem na sylaby do odczytania i najnowsza „zaszyfrowane wyrazy”, dzieci muszą rozszyfrować szyfr za pomocą planszy z sylabami i odczytać wyraz - zagadkę.
W codziennych działaniach edukacyjnych istniały zabawy grafomotoryczne, rysowanie, kolorowanie, lepienie w celu wzmocnienia i usprawnienia manualnego, aby przygotować dłoń do pisania. W tym roku nasze pisanie przybrało konkretny wymiar, piszemy w liniaturze zeszytu. Opracowane są wzorniki kształtów literopodobnych, dzieci piszą pojedyncze litery i zaczynamy pisać litery w sekwencjach sylabowych, potem będzie kolej na wyrazy oraz prawidłowy zapis zdania.
Kształtowanie pojęć matematycznych również przyjmuje formę zabawową, gry ściganki, gry z wątkiem matematycznym, rozwiązywanie zadań tekstowym, wszelkiego rodzaju przeliczanie, klasyfikowanie,tworzenie zbiorów daje możliwość rozwijania kompetencji matematycznych. Dzieci działają na konkretach i z powodzeniem zaczynają stosować zapis matematyczny z użyciem cyfr i znaków matematycznych.