Przedszkolaki z grupy „Zające” w miesiącu październiku dowiedziały się co to jest czas oraz poznały sposoby jego mierzenia – od najdawniejszych lat do czasów współczesnych. Głównym celem było poznanie zasad działania zegara słonecznego, co w fantastyczny sposób umożliwił nam nasz własny zegar słoneczny znajdujący się w przedszkolnym arboretum. Dzieci obserwowały niezwykłe zjawisko poruszania się cienia na zegarze i wskazywana oznaczonej godziny. Zadanie to ułatwiło nam narysowanie białą kredą linii cienia rzucanego przez gnom na „tarczę” zegara. Zajęcie to, uczyło cierpliwej obserwacji, budziło fascynację
zjawiskami przyrodniczymi i ukazało, że czas można nie tylko mierzyć, ale także poczuć– w promieniu słońca i cienia poruszającego się po ziemi.
Oprócz wiadomości na temat zegara słonecznego, dzieci przyswoiły sobie również wiele ciekawych informacji na temat innych sposobów mierzenia czasu, takich jak: zegary wodne, ogniowe, klepsydry, zegary wahadłowe, kieszonkowe. Przedszkolaki miały możliwość przyniesienia do przedszkola własnych zegarków, które posłużyły nam do poznania ich budowy. Dzieci wykonały również swój własny zegar tarczowy, dzięki czemu utrwaliły nazewnictwo liczb porządkowych oraz ich znaki graficzne. Zagadnienie czasu to również dobry sposób na zapoznanie dzieci z globusem oraz ruchem obrotowym Ziemi, dzięki któremu występuje zjawisko dnia i nocy.
Zwieńczeniem zajęć był quiz, który dzieci zdały celująco 🙂












